söndag 7 april 2013

Body of Lies



Det sägs att det finns lögn, förbannad lögn och statistik. När jag var student av historia insåg jag att det senare är en djungel om man vill ljuga. Det är kanske därför man gömmer sanning i statistik. Ingen orkar liksom. Det finns andra lögner också. De som berättas för att man ska kunna få som man vill. De som leder till att män låses in i ett rum och blir torterade. De som gör att man inte vet vem som är ens bäste allierade.

Detta är Roger Ferris vardag. Berätta så mycket sanning att de blir fast och sedan lura dem. I alla fall för att göra Ed, chefen, glad. Jakten på terrorister är inte lätt. Det är svettigt på ett sätt som förvirrar. Jag vill egentligen gilla denna film mer men nja, den är liksom okej. Inte mer eller mindre. Ridley Scott kan inte alltid förvalta en bra berättelse där blodet inte flyter i parti och minut. Jag känner att det ligger hos honom eftersom jag känner igen fenomenet från andra filmer med andra skådespelare men samma regissör.

Den person som imponerar mest är Mark Strong. En begåvad brittisk skådespelare som här spelar jordanier. Det är lite coolt. Detta är inget att titta på när man vill se action, för denna film kräver lite eftertanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar