söndag 5 maj 2013

En lång filmenkät del 2

21. Säg en karaktär från en film som du identifierar dig med?
Läraren i Freedoms Writers.

22. Säg en film som förändrat ditt liv?
Jag skulle säga Nyckeln till frihet.

23. Säg en film som du skulle vilja leva i för en dag.
Shakespeare in Love.

24. Nämn 5 filmer som du tycker att alla borde se innan de dör.
Man borde se minst en filmatisering av en Shakespearepjäs. Bara för att de är bra. Sedan borde man ha sett minst en Bergmanfilm. Lägg märke till att detta är valfria filmer. Sedan är Nyckeln till frihet, Peters Friends och Love Actually filmer jag gärna ser om och om igen.

25. De tre sorgligaste filmerna du sett?
Över alla hinder, Ömhetsbevis och I Faderns namn

26. Vilken film skrämde dig mest som barn?
Tja, det borde ha varit Omen eller Exoristen. Det beror på hur man menar.

27. Vilka är dina 5 favoritskådisar(manliga)?
Jo det var ju lätt. Det finns så många. Jag gillar en hel del men nu kör vi.
George Clooney som behöver rätt roller för att vara som bäst. Batman nej.
Gary Oldman me like.
Michael Fassbender me like too.
Sean Bean som kan spela en riktig skurk utan problem.
Colin Firth, mmmm.

28. 5 favorit (kvinnliga)?
Det var minst lika svårt. Men nu  kör vi.
Meryl Streep som kan konsten att omvandla sig.
Anne Hathaway - kanske den nya Streep vem vet.
Judi Dench som gett M ett ansikte.
Gwyneth Paltrow som gärna får göra lite mera film.
Toni Collette som är bra nästan jämt. Vore kul att se henne i en australiensk film någon gång.

29. 3 favoritregissörer?
Jag gillar Steven Soderbergh men inte alltid. Magic Mike har jag inte riktigt förlåtit honom för.
Jag gillar också en annan Steven, nämligen Speilberg som var bättre förr men fortfarande bra. Martin Scorsese får också hamna här.

30. Vilken film grät du senast till?
Jag grät när jag så Friends with Kids. 

31. Vilken är den absolut äckligaste film du sett?
Det var någon av Saw tre eller fyra eller fem. De är bara en fest i att få se inälvor känns det som.

32. Vilken film har bästa soundtracket?
O, så svårt. Nej, men det kommer jag inte på någon.

33. Vilken genre hatar du mest?
Jag gillar egentligen inte skräckfilmer. Jag tycker oftast att de är lite dåliga.

34. 3 favoritrepliker?
Nobody puts baby in the corner.
May the force be with you.
Come with me if you want to live.

35. 3 favoritdokumentärer?
Hitlers arkitekt
Folkets tempel
Kokvinnorna

36. 3 sämsta skådisarna du vet?
Nej, jag tror jag lämnar den osvarad. Det känns bättre så.

37. Musikal – av eller på?
Jag är på.

38. Vilken/vilka filmer skäms du över att inte ha sett?
Det är många det. Några av American Pie-filmerna som exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar