onsdag 5 juni 2013

En månad av film

Jaha, det har åter gått en månad. Så det är dags att se om man har varit lite feministisk denna månad.
Som vanligt är det två kvinnor, med namn, som ska prata med varandra om något annat än män. Vi får se vad som händer.

Far from heaven - Jodå, alla tre uppfylls.  Det finns kvinnor i denna film som pratar om andra saker än män.

The Change-Up - Nja, det skulle jag inte påstå. Jag kan namnet på en kvinna i filmen så nej. Noll av tre.

Tower Heist - Det är mer än en kvinna med namn men jag tror inte de pratar med varandra.

Night at the Roxbury - Jo här hittar man mer än en kvinna men egentligen pratar de inte med varandra. Skulle de göra det är det enbart om män. Så en av tre.

Bright Star - Jodå, här finns flera kvinnor, som pratar med varandra, om något annat än bara män.

The A-team - Nej, en kvinna, that's it. 

Trettondagsafton - Jodå, men egentligen pratar de bara om män. En av tre. 

Navy Seals - Nej, knappast.

Burlesque - Ja, det handlar om sång så jo tre av tre. 

Nicholas Nickleby - Nja, en av tre skulle jag säga.

Mullholland Falls - Nej, det finns kvinnor med men jag tror inte någon pratar med någon annan kvinna. En av tre, knappt.

Blades of Glory - Jo, men det är en tolkningsfråga. Så tre av tre.

No strings attached - Jodå, det sker även om jag tycker att det är tveksamt. Trots det är det tre av tre kriterier.

Bernard och Bianca i Australien - Jodå, tre av tre. 

Peter's Friends - Jodå, det sker. Så tre av tre.

Monster - Tre av tre.

Acceptable Risk - Jodå, tre av tre.

Middle Men - Nej, kvinnor finns men de pratar inte med varandra. En av tre.

Coneheads - Jo, det finns så tre av tre.

Die Hard 4.0 - Jo, det finns två kvinnor med men inte pågår inga större dialoger. En av tre.

I spy - Flera kvinnor men de pratar bara om män. En av tre.

Dr. Jekyll och mr. Hyde - Nej, de pratar om män. En av tre.

Zookeeper - Jo, det finns flera kvinnor men jag tror inte de pratar med varandra. En av tre.

Red Dawn - Jo, det finns flera kvinnor men jag tror inte de pratar med varandra. En av tre.

Secretariat - Här finns det flera kvinnor som pratar med varandra och om något annat än män

Breaking and entering - Jo, det finns kvinnor som pratar med varandra men egentligen bara om män. Så kanske tre av tre. Om än lite tveksamt.

Peter Pan - Jodå, det sker. Ett antal gånger så tre av tre.

The Life of David Gale - Det finns flera kvinnor men jag är inte säker på att de är med i samma scen. En av tre.

Lara Croft - Tomb raider - Nej, noll av tre.

Lara Croft - Craddle of Life - Nej, noll av tre. 

Hypnotisören - Nej, det är inte många kvinnor med och de pratar inte med varandra. En av tre uppfylls.

Så, det var maj månads filmutbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar