lördag 19 oktober 2013

Arn Riket vid vägens slut


För ett antal år sedan lyssnade jag på en paneldebatt på Bokmässan mellan Dick Harrison och Jan Guillou. Jag tror arrangörerna hade tänkt sig en tjafsfest men de var rörande överens om mycket. Inte så att de höll med varandra om allt men mycket. Det som svetsades fast i min hjärna var diskussionen om svenska ätter under medeltiden. Guillou hade gjort dem som små maffiafamiljer och Harrison önskade att det fanns mer konkreta historiska bevis. Ja, i alla fall så var det intressant.

Orsaken till debatten var att Guillou skulle komma med en ny bok. Den andra Arn-filmen är baserad på del 2 och del 3. Vi får följa ett av de sista tempelherreslagen och vi får också följa maktkampen i Götaland om kungatronen. Det är svårt att tänka sig att Sverige inte riktigt fanns vid denna tid. Det var landskap som var i centrum och framförallt ätten. Det är något som både Cecilia och sedan Arn får märka av. Hem kommer i alla fall Arn och får åter träffa sin Cecilia.

Det märks att denna film är påkostad och det tycker jag är bra. Det är också bra att man använder sig av skådespelare med olika nationalitet. Det ger det hela en autentisk känsla. Jag tycker filmen är bra och det är intressant att se hur man skildrar tiden innan Sverige blir till. Att Guillou låter Arn var Birger Jarls farfar är nog mer fantasi än något annat. Fast det är en spännande fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar