fredag 14 mars 2014

Troll och människor av Selma Lagerlöf

Detta är en novellsamling av Selma Lagerlöf som gavs ut 1915 och 1921. Dessa böcker fick jag av min farmor när jag slutade nian. Den har bott i min bokhylla i många år. Det finns ungefär 35 novell i två samlingar. Jag har läst lite här och lite där i båda.

En av mina favoriter är Bortbytingen som handlar om en bondhustru som tar hand om ett troll när hennes egen son försvinner. En annan är Magister Frykstedt som handlar om mannen som var inspirationen till Gösta Bergling och Selma berättar som sig själv. Det finns också en om Anders Fryxell som var med och skrev Ack Värmeland och arbetade som präst i Sunne. Luciadagens legend handlar om hur Lucia började firas. Det finns både bra och mindre bra noveller men som helhet är det aldrig fel att läsa dessa.


1 kommentar:

  1. Absolutt menneskeskapt og en fin bok.
    Ha en deilig dag.
    Mormor

    SvaraRadera