söndag 6 april 2014

De 50 bästa svenska ungdomsromanerna

Igår var det de 100 bästa tonårsböckerna som gällde men det är ju nästan bara engelska. Här kommer en lista som Jonna Lindberg har sammanställt. Svenska böcker är också mycket bra och värda tid.

Grönmarkerade har jag läst.

1. Sara Ohlsson – Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
2. Sara Kadefors – Sandor slash Ida
3. Lisa Bjärbo – Det är så logiskt alla fattar utom du
4. Katarina von Bredow – Syskonkärlek
5. Emma Granholm – Ett nytt liv på köpet
6. Emma Granholm – Sjutton år och skitsnygg
7. Emma Granholm – Simon & Sophie
8. Jessica Schiefauer – Om du var jag
9. Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren – Engelsfors-trilogin
10. Sofia Nordin – Natthimmel
11. Sofia Nordin – Det händer nu
12. Johanna Lindbäck – Välkommen hem
13. Johanna Lindbäck – Saker som aldrig händer
14. Katarina von Bredow – Som jag vill vara
15. Denise Rudberg – Alteja-trilogin
16. Peter Pohl – Jag saknar dig, jag saknar dig
17. Peter Pohl – Jag är kvar hos er
18. Johanna Thydell – I taket lyser stjärnorna
19. Johanna Thydell – Det fattas en tärning
20. Johanna Thydell – Ursäkta att man vill bli lite älskad
21. Annika Thor – Steffi och Nelli-serien
22. Emma Hamberg – Linas kvällsbok 1 & 2
23. Mats Wahl – Vinterviken
24. Katarina von Bredow – Flyga högt
25. Anna Ehn – Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd
26. Maud Mangold – Glaspärleresan
27. Kerstin Sundh – Miranda-serien
28. Bengt Nilsson – Björn!
29. Ulf Stark – Dårfinkar och dönickar
30. Anders Björkelid – Ondvinter
31. Maria Gripe – Agnes Cecilia: en sällsam historia
32. Maria Gripe – Tordyveln flyger i skymningen
33. Katarina von Bredow – Som om ingenting
34. Moni Nilsson Brännström – Malin+Rasmus=sant
35. Sören Olsson & Anders Jacobsson – Emanuel
36. Maria Gripe – Glasblåsarns barn
37. Astrid Lindgren – Bröderna Lejonhjärta
38. Astrid Lindgren – Mio, min mio
39. Peter Pohl – När alla ljuger
40. Henning Mankell – Sofia-serien
41. Katarina von Bredow – Bara inte du
42. Sara Kadefors – Nyckelbarnen
43. Christina Wahldén – Kort kjol
44. Annika Thor – Sanning eller konsekvens
45. Katarina von Bredow – Hur kär får man bli?
46. Peter Pohl – Tusen kulor
47. Anna Ehn – Vårfrost
48. Johan Unenge & Måns Gahrton – Eva & Adam-böckerna
49. Louise Boije af Gennäs – När kärleken kom
50. Mara Lee – Salome

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar