tisdag 6 maj 2014

Fatta eld av Suzanne Collins



Katniss lever ett ganska gott liv nu när hon vunnit spelen. Hon och Peeta har fått ett hus i vinnarstaden och där lever relativt gott. Katniss saknar dock sitt gamla liv mer än hennes mor och syster men hon jagar med sin vän Gale. Nu ska hon och Peeta ut på turné och då gäller det att spela förälskade igen. Eller spela och spela. Peeta menar blodigt allvar i sin kärlek till henne. Så med Effie och Haymitch åker de runt till de andra distrikten. Kravet är dock att övertyga i sin kärlek. Annars är det hårda straff som väntar de personer Katniss älskar.

Det går bra och det blir dags för de 75:e hungerspelen. Till skillnad från tidigare ska man nu lotta deltagarna från vinnare. I distrikt 12 finns det bara tre, så att Katniss ska in på arenan igen är ganska uppenbart. Så presidenten får som han vill, vilket är möjligheten att göra sig av med Katniss Everdeen.

Jag gillar den här boken. Den är lite av en upprepning men ändå inte. Jag måste säga att Collins kräver en hel del av sin läsare. Katniss är ju knappast en person som man gillar hela tiden. Haymitch kräver nästan ännu mer av en som läsare. Jag måste säga att hur man kom fram till dessa hungerspel skulle vara en minst lika intressant bok. Det är en konstig sed som tänkts fram. Sedan gillar jag att vi får en rundtur i det amerikanska produktionssamhället. Fast är de som gör revolution friare än andra i detta land? Jag undrar jag för det känns ibland som om de bara byter ledare men reflekterar inte över att få vara fri och vad det innebär egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar