tisdag 15 juli 2014

Sommarhuset av Anna Fredriksson


Det är så tragiskt att läsa denna bok. Hur kan syskon och mammor vara så otrevliga mot varandra. Visst jag kommer inte alltid överens med min mamma eller min syster men jag skulle inte klara av att inte ha kontakt med dem. Detta har skett i familjen Sandgren. Det skedde för nästan 13 år sedan och det är första gången vid mammans död som syskonen Eva, Andreas och Maja måste ha kontakt med varandra. Det är är allt annat än lätt.

Eva är äldst och har tagit hand om mamman under många år. Det har inte varit lätt och när bouppteckningen ska ske blir hon ställd. Sommarhuset vill ju hon ha. Men de två yngre syskonen vill sälja. I sin förtvivlan sjukskriver sig Eva, åker till sommarön och börjar göra det hon alltid gör. Så kommer syskonen med familjer dit. Det blir en månad som inte lämnar någon oberörd.

Jag gillar den här boken. Den är inte rolig snarare tragikomisk. Man kan känna igen sig i vissa saker. Som att vara äldre och den som ska vara ansvarig. Elever som får ta mycket hand om yngre syskon att de nästan missar sin egen skolgång. Bråk och personer som inte vill ta konflikter. Personer som är otroligt svåra att ändra på.

Det är inte en myspys om man säger så. Boken är dock väldigt läsvärd och jag som läst mycket ungdomslitteratur nyligen uppskattar vardagliga problem. Det är ju vad det är. Så min uppmaning är att läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar