lördag 7 februari 2015

Svinalängorna



Jag är väldigt kluven till denna film. Den är bra och den är så tragisk. Det är hemskt att se barn lida på detta sätt. Nästan hemskare är att ingen verkar se.

Det är en ung flickas uppväxt som är i fokus och hennes ångest över sina föräldrars drickande. Hon hanterar det genom att ta hand om sin bror men också genom att sköta sig. Leena får dessutom städdille med åren. Något som visar sig i den äldre Leena likväl.

Jag vet inte om jag tycker den är så bra. Den är bra berättad och ett hantverk men den griper inte tag i mig. Det är ju synd. För jag tycker den är bra.

1 kommentar:

  1. Varken läst eller sett, men tror inte jag orkar. Jag tycker att den verklighet jag ser hela tiden är så ptäck att jag när jag läser eller kollar på film vill ha något annat. Samtidigt förstår jag att både litteratur och film kan ge en viktig upplevelse som inte är lika lätt att få av annan media, så jag jobbar med mig själv att orka läsa/se...

    SvaraRadera