onsdag 12 augusti 2015

A time to kill



A time to kill and a time to heal, a time to tear down and a time to build. Det är ett av citaten från Predikaren i Bibeln. Dräpa har sin tid, och läka har sin tid. Bryta ned har sin tid, och bygga upp har sin tid.


Jag tycker att citat stämmer väl. Det handlar om att döda men också om att läka. En ung flicka blir brutalt våldtagen och pappan kan inte leva med det faktum att detta skett. På väg till domstolsförhandlingarna mördar han dem båda. Nu är det så att killarna är två vita snubbar och pappan är svart. Det som borde ha blivit en tung rättegång blir en rättegång om rasmotsättningar.

Det finns bra passager i denna film som är värda diskussion. Ser jag till handlingen blir jag lite bestört. Jag förstår att det inte går att leva med den tanken att ens barn blir skadat men om vi tar öga för öga och tand för tand så är vi i ett samhälle där civilisationen har fallit. Jag är inte riktigt överens om att det är bra. Trots budskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar