tisdag 22 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven E

Det är dags för E som är min farfars bokstav. Eftersom ett av mina namn är Eva är det är även min mors och min bokstav. Nu får vi se vad som händer på denna vokal.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?

Buchi Emecheta är en författare från Nigeria som reste till Storbritannien och arbetade först som bibliotekarie och började sedan skriva. Jag gillar hennes stil och hennes raka berättande. Hon har även skrivit om Biafra på ett sätt som fick mig att gråta. Att vara kvinna enligt tradition eller vara kvinna som samhället möjliggör är hennes främsta tema.


2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?

Caroline Engvall skriver om barn och unga som hamnat i sexhandel eller på andra sätt utsätts sexuellt via t.ex. nätet. 14 år och till salu är en av hennes böcker som är baserad på en sann händelse. Väl värd att läsa i tider av näthat.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Alla verkar ha skrivit om Emma Thompson så henne ska jag väl undvika. Edith Piaf är en kvinna med stor röst. Hennes liv var allt annat än glamoröst men fransmännen har ett speciellt förhållande till henne och visst ryser en när hon sjunger

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Tänk att Storbritannien har styrts av så många starka och egensinniga kvinnor. Elizabeth II har numera alla rekord vad gäller den tronen. Min beundran utgår från att hon var aktiv under andra världskriget och militärtjänst. Hon arbetade inom fordonskåren och var chaufför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar