fredag 6 november 2015

Svindlande höjder av Emily Brontë


Detta är kärlekshistorien mellan den föräldralöse Heathcliff och hans fostersyster Catherine som får förgörande konsekvenser. Heathcliff kommer som mycket liten till familjen Earnshaw. Han växer upp till en mycket osympatisk person dock älskad av sin fosterfar och fostersystern Catherine men avskydd av sin fosterbror. När fosterfadern dör försvåras Heathcliffs liv och den enda som fortfarande älskar honom är Catherine, hans tvillingsjäl. Catherine gifter sig med Linton, en vän från barndomen och när Heathcliff får veta det bestämmer hans sig för att hämnas.

Jag läste denna bok i min ungdom och läste om den nu. Denna gång i seriealbumsform. Jag kan inte säga att jag gillar denna bok. Det är något med galenskapen hos alla som jag avskyr. Jag har svårt att anknyta till Catherine och Heathcliff. Därför är deras tragiska kärlekshistoria inte något för mig. Jag tänker att det är lite underhållande men jag föredrar syster Charlotte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar