fredag 8 januari 2016

Att få sova av Anton Tjechov

Denna lilla korta novell är ganska skrämmande. Jag brukar läsa den med mina elever och de är inte alltid på men oftast tycker att den är otäck och inte så som de tänkte sig.

Det handlar om Varka som är en fattig piga som arbetar nästan dygnet runt. Hon får inte sova eftersom det lilla lindebarnet i familjen skriker natten igenom och nästa morgon ska hon arbeta hela dagen. Därefter ska Varka passa upp på familjen vid kvällens finbesök. Återigen kommer en natt när Varka knappt får sova.

Det är en vacker liten novell som mycket handlar om det hårda Ryssland där fattiga arbetade halvt ihjäl sig. Jag gissar att det var ett inlägg i debatten om livegenskap och beviset för att landet behövde förändras. Det kan jag hålla med om. Jag tycker den är läsvärd för inte allt för många noveller handlar om flickor ur fattig arbetarklass under 1800-talet.

2 kommentarer: