fredag 8 april 2016

Davidstjärnor av Kristina Ohlsson



Papperspojken är tydligen på besök i Stockholm och det leder till att två små pojkar mördas dagen efter att en förskolelärare mördats. Kvinnan arbetade för samma judiska församling som pojkarna tillhörde. När Alex Recht och Fredrika Bergman kopplas in på fallen visar det sig vara svårare och mer komplext än de tidigare trott.

Återigen blir SÄPO inkopplat men denna gång är det mer personligt för Eden Lundell. Deras förra kollega Peder Rydh har fått jobb på församlingen som säkerhetsansvarig. Från att ha sett ut som ett hatbrott visar det sig att morden är personliga och har starka kopplingar till Israel och en annan papperspojke.

Jag gillar ju Kristina Ohlssons deckare och detta är inget undantag. Det är välskrivet och spännande. Det är väl också sista delen om Fredrika Bergman antar jag. Känns som att det kom till ett slags avslut. Något som jag irriterar mig lite på är att ibland ältas saker som återkommer från äldre böcker. Fredrikas man t.ex. eller att Peder Rydh är hetlevrad. Visst ska jag som läsare påminnas men kanske inte tre gånger i tre kapitel efter varandra. Det är dock något som stör mig och om du väljer att läsa denna så skulle jag säga grattis. Det är god och spännande läsning att se framemot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar