söndag 3 april 2016

Paradisoffer av Kristina Ohlsson



Jag började läsa den här boken bara några dagar efter bombningen i Bryssel och på något sätt gav det lite krydda till läsningen. Alldeles när jag slutat blev ett plan kapat på väg till Egypten. Det är med andra ord inte så ovanligt att något som detta kan hända.

Alex Recht jobbar med en ny grupp på polisen. Även om han trivs är det inte riktigt samma team som tidigare. På justitiedepartementet arbetar Fredrika Bergman som tjänsteman. Hon är ganska ny på jobbet och har i uppgift att jobba med den utvisning som SÄPO tycker är viktig. Zaklaria Khelifi
anses vara knuten till terrorism och ska utvisas hem till Algeriet. Den dagen som dragningen sker för justitieministern bombhotas inte mindre än fyra platser i centrala Stockholm. Slutligen tror SÄPO och övrig polis att det är riksdagen som de vill åt. Alla platser töms på människor och staden myllrar av individer.

Det visar sig dock vara en övning för några timmar senare startar ett plan med destination New York från Arlanda. Inom loppet av några timmar får polis och SÄPO veta att planet är under hot och kommer att sprängas om inte  Zaklaria Khelifi släpps fri och att amerikanska militären erkänner att det finns ett hemligt fängelse som kallas Tennyson Cottage. En kamp mot klockan som påbörjas eftersom in i amerikanskt luftrum får inte planet flyga. De förhandlar inte med terrorister någonsin.

Jag har läst så mycket annat ett tag så Ohlssons bok fick ligga i vänthögen. En sak jag mindes är hur lätt det är att läsa hennes bok. Eftersom jag började lyssna på Storytel går det att göra både ock vilket är en fördel för ibland vill jag läsa men går jag lyssnar jag gärna. Så det gick fort. Det är en annan bok än tidigare och kanske intensivare. Jag tycker dock att den var aktuell och klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar