söndag 24 april 2016

To kill a mockingbird



I lilla Maycomb sker en väldigt hemsk händelse. En ung flicka anklagar en ung svart man för att ha våldtagit och slagit henne. Ingen vill försvara mannen, Tom, så domaren frågar advokaten Atticus Finch. Detta är inte populärt bland resten av stadens invånare. Det blir en ganska hård tid för Atticus att försvara Tom.

Fast fokus ligger på Jem och Scout, Finch två barn, som upplever rättegången och gör andra saker som påverkar faderns arbete.

Ja, filmen är berättad ur barnens perspektiv och det märks. Jag tror det var nytt och fräscht på sextiotalet. Idag har det varit gjort och Pojken i randig pyjamas är en bättre filmatiserad bok ur ett barnperspektiv. Samtidigt är farten annorlunda idag. Ämnet är relevant även år 2016 och jag tycker det är bra. Kanske inte den klassiska film som min svensklärare kvittrade över för 22 år sedan. Mycket har hänt och jag måste säga att Juryn från mitten av 1990-talet är en minst lika relevant film. Södern är södern och att det inte ändrats mer stör mig. I have a dream sa en pastor en gång. Fortfarande har få saker hänt.

Är den sevärd? Ja, det är den. Den behandlar ett ämne som alltid går att diskutera oavsett land eller hudfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar