lördag 14 maj 2016

Veckans ord på D

Fjärde veckan och fjärde bokstaven och läs mer här om du vill. Veckans ord börjar på D.

Veckans ord är:

dagbok

debut

disciplin

djur

död

Dagböcker förekommer ganska ofta i litteraturen och jag har fått för mig att kvinnor oftare skriver dem än män. Jag kan ha fel för det handlar kanske mest om min läsning. Däremot tänker jag på Sue Townsends Min hemliga dagbok - Adrian 13 3/4 år. Adrian är ganska så härlig och till och med kille. Så, kanske inte ändå.

Att publicera en bok är inte alltid lätt och inte heller var det lätt att göra det som kvinna under 1700-talet eller 1800-talet. Jane Austen, ganska så känd idag, gjorde sin debut 1811 men då stod det By a Lady och inte hennes namn. Även om det är svårt idag så gissar jag på att det är lättare att få sitt namn på omslaget idag.

Att leva i vissa miljöer kräver disciplin. Det kan vara i fängelset eller i armén men det som slår mig mest är hur författare som skriver dystopier, och framförallt för unga, tänker sig att samhällen som är lite smått fascistodia tendens lyckas få samhällena så disciplinerade. Ett av dem jag tänker på är Matchad av Ally Condie. Där vill samhället till och med se till att rätt personer gifter sig. Så i en dyster framtid är disciplin den rätt vägen. Brukar inte fungera så bra enligt erfarenhet.

Mina elever arbetar med djur i många former från rosenbaggar till hundar. En del älskar kor och andra vet nästan inte om de kan röra några andra djur än hästar. Det är min vardag och i onsdags hade vi kosläpp med förskolebarn som besökare. Det är rätt gulligt när barnen blir guidade av elever. Korna, barnagility och hönsklappning var coolast hälsade en grupp från Myrans förskola. Djur i litteraturen däremot är klurigt på högre nivåer. Doris Lessing däremot är en kattfantast och har skrivit en fin betraktelsenovell över en strökatt vid namn Rufus. Den älskar mina elever att lyssna på. För den ska läsas högt om andan faller på. Rufus är en ganska skön kille vars egenheter eller personlighet beskrivs fint av Lessing.

Ond bråd död är något som sker i Robert Kirkmans grafiska romanserie The Walking Dead. Att det också handlar om ond bråd uppvaknande som zombie är en annan sak. Det är riktigt bra tecknat och de tre första är i svart och vitt. På något sätt blir det nog mer skrämmande av det.

1 kommentar: