tisdag 23 augusti 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Tipsa om en personlig favorit

Veckans utmaning är som följer:

Det finns ju böcker/låtar/filmer/TV-serier som passar så fantastiskt fint att prata om i en bokcirkel, runt fikabordet på jobbet eller med goda vänner och veckans utmaning är helt sonika att tipsa om en personlig favorit som passar bra att prata om. Vad är det som gör den så bra? Varför fyller den samtal i timmar?

Jag pratar nästan bara så mycket med två personer. En på mitt jobb och min syster. Övriga personer i min bekantskaps- och vänkrets tycker att jag är lite fånig. Varför vet jag inte men jag har tystnat med åren. Nickar lite lätt och säger inget om de börjar prata om något. Det finns en viss grymhet bland en del. Det kan låta konstigt men detta är något som jag älskar och då vill jag ha en skön diskussion.

I somras bestämde jag mig för att se om serien Bones. Det är ingen favorit utom på ett plan. Jag älskar att analysera ihjäl denna serie. Varför vissa saker görs. Gruppdynamiken. Att arbeta med personen en är gift med i ett arbete som kräver våld. Det faktum att FBI verkar göra allt på hemmaplan. Ja, jag kan gå igång på riktigt.

Det finns många teorier därute om serien. Den sänds på FOX i USA och där får de inte använda ordet Aspergers även om alla hintar om att Bones - Temperence Brennan har den diagnosen. Det är egentligen ingen riktig detektivserie utan mer en dramakomedi. Eller dramedy som det så coolt kallas. Tänker tittaren så blir det lättare att acceptera vissa logiska luckor.

Det som dock får mig att gå igång och hålla på en stund är lite av det förakt som visas mot individer med utbildning. Det är bra men i slutänden så är det alltid helyllesnubben som klarar allt. Någonstans finns också en anpassning till det manliga mot det kvinnliga. FOX är kanalen som Trump gillar mest. Det säger också lite om synen på USA som sipprar igenom serien.

Det finns dock ljuspunkter. En underbar nördig vetenskapsman med stort hjärta, en muslimsk blivande antropolog som bryter mot många konventioner, en ung psykolog med skön bakgrund och en smart och väldigt duktig rättsläkare som visar att kvinnor kan. Som sagt, jag älskar att diskutera denna serie. Mest för att den stör mig men också för att den är intressant gjord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar