lördag 13 augusti 2016

Serier jag sett klart under sommaren

Det är många serier som blir klara nu.

Banshee utspelar sig i Pennsylvania där det bor mycket amishfamiljer. När en man blir frisläppt från ett femtonårigt fängelsestraff tänker han sig leta på sin gamla älskare och partner. Istället blir han vittne till hur en polisman mördas och han tar dennes identitet. Lucas Hood kommer in i Banshee som den nye sheriffen och sedan börjar en katt-och-råtta-lek mellan skurkar och mindre skurkaktiga poliser. Jag undrar alltid varför jag satt kvar och såg denna. Den är knappast bra och sista säsongen ballar ur ordentligt. Nja, jag har svårt att tro att någon tyckte denna var kanonbra.

Penny Dreadful handlar om det mörka. Det utspelar sig på 1800-talet och majoriteten är förlagd till London. Namnet kommer från att en kunde köpa skräckhistorier för en penny. Vi får möta vampyrer, djävulsdyrkande häxor, varulvar, lite andra konstiga varelser, dr. Frankenstein och dr. Jekyll. Det är mörkt som bara den. Nu menar jag både till utseendet och till handlingen. Trots detta är det faktiskt riktigt bra och välspelat. Har man en förkärlek för skräck är detta en ypperlig serie.

Musketeers är en dramatisering av Alexandre Dumas d.ä böcker. Visserligen tror jag att vi sjövilt blandar och ger samt låter lite moderna värderingar flöda in. Däremot saknar jag Buckingham, den noble hertigen som dyker upp i böckerna. Serien är skönt äventylig och påminner lite lätt om gammaldags filmer med Errol Flynn. Vackra damer med skinn på näsan, modiga och goda män samt onda skurkar. Det är ganska lättsamt i sommarnatten. Tre omgångar blev det allt.

Justified handlar om Raylan Givens, U.S Marshall, som är född och uppvuxen i Harlan County, Kentucky. Efter många år i Florida kommer han hem för att arbeta. Harlan County var länge gruvbyggd men nuförtiden är det mest hasch som produceras. Det är Harlan som blir huvudpunkten i denna serie och jag gillar att de flesta är professionella och Raylan mest kör sitt cowboyrace. Serien går upp och ned men det är alltid välspelat. Timothy Olyphant spelar med den äran och man måste gilla en man i hatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar