måndag 27 februari 2017

Istället för dig av Sofie Sarenbrant



Det har gått 16 år sedan Agnes kidnappades och hennes nyfödde son togs från henne. Familjen har hängt ihop men Agnes kan inte släppa detta och både Tobbe och Nicole har svårt att hantera detta. Så den dagen Agnes kommer hem och säger att hon ska gå vidare händer det något. Nicole vill inte det och Tobbe går mer upp i sin otrohet med Johanna, Agnes bästa väninna.

Nicole bestämmer sig för att leta vidare. Hon ljuger och säger att hon ska till Uppsala men tar istället kontakt med den journalist som en gång var med och skrev om Agnes försvinnande. På så sätt tar hon sig ned till Brantevik för att få se med egna ögon.

Jag skriver inget mer eftersom boken är ganska kort och jag vill inte berätta för mycket. Det är fint att det får vara tragiskt för Agnes trots att tiden gått. Jag tycker det är synd att Tobbe inte kan hålla sig borta och att Johanna är en sådan tragisk människa som försöker förstöra för sin vän. Det finns något maniskt i deras förhållande. Sedan måste jag säga att Nicole är bra naiv.

Nu är detta inte så farligt ändå. Jag retar mig lite här och där men det går fort och det är trevlig läsning. Du kommer inte att bli smartare eller en bättre människa. Däremot kommer du att få lite avkoppling och du kommer att bli lite underhållen. Marie Richardson läser boken bra och i lagom tempo. Alldeles lagom att läsa när solen ligger på och jag är ute och går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar