onsdag 5 april 2017

Påskenkät

Så här veckan före påsk tänkte jag göra en påskenkät som legat och väntat bland mina utkast. Kanske dags att svara klart.

Hur firar du påsk?
Jag äter traditionellt påskbord alla dagarna. Eller det blir mindre ju längre helgen lider. Annars är det väl lite familjeträffar, slappna av och beroende av ork så kanske jag läser påskekrim i sann norsk anda.

Har du någon speciell påsktradition?
Beror på om jag fyller år eller inte. Det brukar vara lite annorlunda då men annars nej.

Ger du påskägg, till vilka?
Till min syster och farfar. Fast inte alltid godis

Ger du påskpresenter?
Se ovan.

Har du något barndomsminne du vill dela med dig av?
Jag fyller ju ofta år på påsken så det året jag fått en ny cykel och det snöade hela dagen. Det var nog en påskdag tror jag. Min födelsedag förknippar jag med påskmat av någon konstig anledning.

Vad brukar du äta till påsk mer än påskägg?
Sill, påskmust, lax, köttbullar, Janssons frestelser, potatis, skinka vissa år, gärna någon sallad och kalkon.

Vad är det bästa med påsken?
Att jag har påsklov och ev. att jag fyller år. Det är också trevligt med ljuset, värmen och lugnet.

Påskpyntar du?
Ja, det åker upp hönor både här och där.

Påskpyntar du ute?
Ja, ris med fjädrar eller ägg.

Gör du eget påskgodis?
Nej, väldigt sällan.

Är påsken lite viktig som julen för dig, varför/inte?
För mig som ofta fyller år då blir det liksom en del av min dag så kanske lite. Helgen känns mer som min och julen är för alla. Jag gillar ju mycket med julen också men gillar påskens lugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar