söndag 28 maj 2017

Huset Longbourn av Jo Baker



Detta är en fanfiction på Jane Austens roman Stolthet och fördom. Fast så mycket om originalkaraktärerna är det inte. Det är snarare nytt om tjänstefolket skulle jag säga. Sarah är en ung tjänsteflicka som arbetar åt familjen Bennets. Det är nämligen det vardagliga slitet som är i fokus och framförallt ur Sarahs synvinkel. Sarah är tjänsteflicka men också den som får hjälpa systrarna att klä sig och att göra sig i ordning vid alla baler och liknande.

Hushållet utökas med en betjänt som heter James Smith och han är tyst men intresserar Sarah. Eftersom han inte visar så mycket intresse tillbaka blir Sarah uppslukad av den vackre betjänten hos Bingley. Han har drömmar precis som Sarah. Livet knogar på och i bakgrunden av alla friare och händelser sker livet på undervåningen. Det är slit men några ljusglimtar finns det i allas liv.

Många är de som tycker att denna bok är bra. Jag hamnar nog i mitten. Den är liksom okej. Jag läser men det tog lite tid. Kanske för att vissa saker ältas runt och jag känner att tolkningar av vissa karaktärer känns helt off. Det är ju kul med ett annat perspektiv och så men jag tycker nog att Sarah är lite väl progressiv för sin samtid. Jag klagar men det är en trevlig läsning. Den passade bara inte riktigt mig. Kanske passar den någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar