söndag 7 maj 2017

The Social Network



Enligt vad jag har förstått så var det svårt att få till slutet eftersom alla inblandade hade nått förhandlingens slut och fått pengar. Pengar ja, glöm inte att mycket alltid handlar om pengar. Det är också så att Mark Zuckerberg inte hade något med filmen att göra. Den är helt baserad andras uppfattning av händelsen. Det tycker jag är intressant. Zuckerberg vill inte ha något med filmen att göra och jag förstår honom.

Här framställs han som ganska otrevlig och de andra som små trevliga pojkar. Mmm, intressant. Det är klart att ingen av dem är helt skyldig eller helt oskyldig. I det hela verkar filmskaparna glömt att Zuckerberg faktiskt träffade sin nuvarande fru på Harvard och i samband med filmförloppet men det är liksom inte viktigt. För Zuckerberg framstår som en antisocial okänslig snubbe utan speciellt många vänner.

Filmen handlar om hur Facebook kom till och hur, enligt denna version, Zuckerberg lurade alla. Sanningen ligger nog i mitten. För här ligger min kritik. Kan du göra en biopic när personen lever och, dessutom inte pratar med dig. Mycket fokus ligger på Zuckerberg och de andra är trevliga om än lite pengaglada men alltid rakryggade och rara. Nja, det stör mig lite. Mina källkritiska ögon är hårda och jag har svårt att tro att män från väldigt privilegierade miljöer är så trevliga som de är. När hela Harvard blir imponerade av Zuckerberg tror jag att de andra blir lite sura.

Jag undrar vem studenterna på Harvard är mest imponerade av att träffa idag? Zuckerberg eller killarna som blev sexa i OS? Jag har mina aningar. För några år sedan tittade jag på Zuckerberg när han gjorde ett TED-talk. Egentligen är han som Steve Jobs eller Bill Gates. De är smarta och lite antisociala men det är liksom deras grej. Jag skulle säga att Jobs är lite läskigare än de andra två. And the nerd shall inherit the earth. Så har det väl blivit. Filmen är en Fincher+Sorkin-bebis och den fungerar men känns kanske lite ensidigt berättad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar