onsdag 8 november 2017

Berättelsen om O av Pauline Réage



Jag utmanade mig själv att läsa en bok som varit förbjuden att läsa. Berättelsen om O är en sådan bok som var förbjuden. Den är delvis baserad författarinnans kärleksliv men med lite tvister. Det hela handlar om O, en kvinna som är älskarinna åt René. De lever i Paris men när han tar med O till ett ganska avlägset slott börjar en mycket speciell resa. Det är nämligen så att här tränas hon till att bli en sexslav och utnyttjas av flera män.

Så småningom blir hon även Sir Stephens, Renés äldre halvbror, slav och ägs fullt ut av honom. Denna del av hennes liv blir det centrala och hon får uppdrag som ska uppfyllas.

Jag vet inte jag. Det är inte så chockerande som jag trodde. Det finns mer chockerande sexbeskrivningar i Ahlunds senaste bok. Kanske är det utnyttjandet av kvinnor som får en att rysa lite. För O har ingen egen röst utom den vi läser. Hon går med på det mesta som sker mot henne och där kan en ju fundera. Även om sexuella preferenser är personliga känns denna lite olustig. Det är jag det. Nu är den läst och i bakvattnet av #metoo känns den lite unken. Trots att det är en kvinna som skrivet den finns inget om hennes njutning. Hade det varit mer i fokus hade jag nog tyckt mer om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar