måndag 27 november 2017

The Killing



Äntligen! Det tog mig många år att ta mig an den amerikanska versionen av den danska serien Brottet. Jag missade nämligen originalversionen och skulle börja se men sedan hände annat och nu är det klart. Det hela utspelar sig i Seattle, troligtvis för att det är ganska likt Danmark. Där sker det ett antal brott. Det första är en ung flicka som blir mördad och det är säsong ett och två. Det är allt annat än lätt att hitta hennes mördare och sidospåren är många. Säsong tre och fyra hänger ihop med varandra kring en mängd flickmord som avslöjas och efterföljden. Här är sidospåren ännu fler.

Jag har sett väldigt få deckare som serie de senaste åren. Det är för att jag kände mig nöjd med dem men nu blev jag lite intresserad. Det är en otroligt välspelad serie och Linden och Holder, våra poliser och huvudkaraktärer, är mycket intressanta. Jag gillar verkligen det lite råa och det lite alldagliga. De går runt och förhör och sedan är det. Inga stora biljakter eller bomber eller liknande utan det är vardagligt arbete. Det tror jag serien vinner på. Så, titta på den på Netflix om du, som jag, inte sett den än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar