söndag 3 december 2017

Gourmetsyndromet av Pontus Wasling


Wasling har skrivit en bok om att njuta. Det är så att vi idag kan njuta i större utsträckning än tidigare. I vår omgivning finns mer som ger njutning. Det kan vara mat, dryck, pengar, musik, annan stimulans som vi kan nyttja mer eller mindre hela tiden. En del gånger är det för att vi vill göra det medan andra är det för att vi inte kan stoppa oss.

Det är en intressant novell om ett problem som kan leda till missbruk men även lite snobberi. Det första är ett större problem än det sista. Snobberi kan handla om märken som inte är bättre än andra. Missbruk är en del av ett större problem för individen. En bok väl värd att läsa och fundera över. Jag äter t.ex. inte samma mat som jag gjorde för 20 år sedan. Viss mat fnyser jag åt. Gourmet eller inte, så har jag anpassat mig och det gör nog alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar