söndag 17 december 2017

Julenkät

Den här har legat och väntat i några år. Jag gör väl den nu så här några dagar före jul detta år. Någon gång måste den ju bli av.

1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Jag önskar mig Dan Browns nya och den senaste illustrerade versionen av Harry Potter. Bara för att den är så. 

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
Nej men vad svårt. Jag som tycker boktips är så svåra. Fast just nu läser jag Norra Latin och den är bra så jag säger den boken till i alla fall unga läsglada individer eller vuxna som gillar det lätt övernaturliga. Annars är också Thomas Engströms serie om Ludwig Licht riktigt bra. Den är för läsaren som gillar spänning och kanske tittar en hel del på action.

Annars finns det ju noveller från Novellix att fördjupa sig i och en fyra med Selma Lagerlöf. Så för den som gillar klassiker men inte har hört talas om alla rekommenderar jag dem. Eller de utländska klassikerna. Ibland behöver klassiker läsas i kort form. Söderbergs noveller finns också.

Charlotte Cederlunds serie om Idijärvi är inte komplett men del ett och två går att köpa till den som gillar det övernaturliga i det vardagliga i moderna Sverige. Eller Margaret Atwoods böcker för den spirande feministen eller för män som behöver bli spirande.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?

Jag har tänkt läsa det jag vill mellan jul och nyår. Får jag böcker läser jag dem. Annars läser jag Guillous serie om Hamilton. Vi får se vad som händer. Kanske en och annan novell också.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?

Jag läser annan tid och på morgon och kväll. Noveller är bra under julen för då går det att läsa en liten stund här och där och ändå avsluta.

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Nej nästan aldrig. Kanske läser jag dem senare eller har läst dem. Det beror på ork och inspiration. Årets Augustpristagare kommer att läsas ska jag säga.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Kanske läser jag julnoveller. Det brukar fungera. Det finns en hel del.

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
Ja, jag vill inte ha en luftballongsresa. Så höjdrädd att jag skulle tuppa av två gånger innan 500 meters höjd.


8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Julmust och clementiner. Härlig blandning med en och annan pepparkaka.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Ja, det måste vara varje år som jag läste Harry Potter. En bok varje år och den lästes alltid från juldagen och någon, eller några dagar framåt.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Jag läser gärna Lagerlöf i kortform av något slag. Får se om det blir i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar