måndag 11 december 2017

Mordet på orientexpressen



Så, det är ganska modigt att låta en pusseldeckare gå upp på bio. För det finns inte alltid en hög hastighet i filmer likt denna. Att filmatisera Agatha Christies Mordet på Orientexpressen är också ganska modigt. Den är trots allt ganska känd. Nästa är väl Döden på Nilen i så fall. Premissen är att Poirot måste snabbt ta sig till London och detta är på den tiden när tåg var ganska så säkra och snabba i jämförelse och han får en plats på tåget. Mitt ute i ödemarken faller snö ned och tåget blir stillastående. Det är också den natten som en av passagerna mördas. Det finns inte så många att välja på och tågägarens son ber Poirot att utreda mordet.

Det är uppfriskande att se Johnny Depp låta och se normal ut för första gången sedan Gilbert Grape. Nej, nu överdrev jag lite men det känns så. Otroligt nedtonad och det är skönt. Annars är det alltid en fröjd att se Judi Dench spela sur tant. Hon och Maggie Smith måste ha förtur på roller likt dem för de är så bra på just den rollen. De flesta är bra i sina roller. Kenneth Branagh har tolkat upp Poirot lite och det är väl okej. Kanske kände han in Wallanderrollen och lät de två blandas ihop. Fast mustaschen däremot lever ett eget liv. Jag såg den med min mamma och pappa och pappa var orolig för att det skulle vara 3D. Han gillar inte 3D och jag är glad att så inte var fallet. Den mustaschen i 3D hade varit en helt egen upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar