torsdag 25 januari 2018

Hett i hyllan #128



Det är torsdag och jag sitter på fortbildning men jag är ensam från min skola och tänker inte vara social med andra. Det blir så udda på rasterna. Därför drar jag väl fram datorn och gör det här. Monika undrar som alltid vad vi har för skulder i våra bokhyllor eller skatter kvar att upptäcka kanske:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag älskar Selma Lagerlöf. Alltid gjort men jag får mig aldrig ork att börja med Körkarlen. Varför vet jag inte riktigt. Det borde vara något som jag skulle vilja läsa men det blir inte så. Det här är inte min utgåva men den verkar i alla fall lite modernare än den jag har. 


Med anledning av att det i år är 100 år sedan Körkarlen utkom för första gången utger Selma Lagerlöf-sällskapet, Svenska Vitterhetssamfundet och Selma Lagerlöf-arkivet i samarbete en textkritisk utgåva av verket.
Körkarlen är en socialrealistisk berättelse om stadsslum, tuberkulos och alkoholism, i vilken den ondskefulle David Holm tvingas konfronteras med följderna av sina illgärningar. Berättelsen handlar om ondska, passion, andlighet och botgöring - men den utspelar sig även i en spöklik hinsidesvärld, där gränsen mellan liv och död är upphävd. Genom Victor Sjöströms bearbetning spreds berättelsen över världen i en stilbildande stumfilmsversion. 
Arbetet med denna utgåva av Selma Lagerlöfs Körkarlen har utförts inom ramen för Selma Lagerlöf-arkivet, som är en digital struktur för utgivning, presentation och publicering med fokus på Lagerlöfs författarskap. Selma Lagerlöf-arkivet planeras bli tillgängligt för allmänheten online senhösten 2012. Körkarlen är det första verk som utges i bokform.

12 kommentarer:

  1. Har inte läst speciellt mycket Lagerlöf men hoppas hinna med mer i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta är bra men den här lockar inte.

      Radera
  2. Läste fler böcker av henne i tonåren, men det var länge sen... tror aldrig jag läste just den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är det faktiskt få som läst av dem jag känner undrar varför.

      Radera
  3. Har inte läst speciellt mycket Lagerlöf och inte heller denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är olika och tur är väl det. Just den här, nja, känslan är ljum vid tanken på läsningen.

      Radera
  4. köpte den... minns faktiskt just nu om jag läst den... annars hittar man hennes böcker för en astrid på loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet. Jag äger en del efter min farmor också. De är lite knaggliga numera.

      Radera
    2. minns inte... men har läst en hel del av Selma, hon var produktiv. Hon jobbade ihop med Sofie Elkan, man kan känna igen d deras fingeravtryck i texterna

      Radera
    3. Det finns en del att läsa. Elkans inflytande är alltid där, och det mustiga berättandet.

      Radera