lördag 13 januari 2018

Olikhetsutmaningen: Först och sist

I torsdags var jag lite efter så jag svarar på Lindas olikhetsutmaning i dag lördag istället. Den ser ut som följer:

Nytt år, nya möjligheter och för boknörden kanske framför allt nya läsupplevelser. Dagens ordpar i Olikhetsutmaningen är först och sist. Tolka det som ni vill och tänj, bara tänj. Vilka kulturella verk, företeelser eller personer förknippar du med ordparet först och sist?

Det här var svårt vill jag lova. Den första bok jag läste på egen hand kommer jag inte ihåg och det gjorde inte mamma heller när jag frågade henne. Däremot kommer jag ihåg dagen när jag lånade min första biblioteksbok. Jag var sex år och fick ett kort så jag kunde låna böcker. Den första bok jag lånade var Kajsa Kavat. Det var en favorit när jag var barn och då den fanns inne lånade jag den. Vi lämnade tillbaka den två veckor senare för barn hade bara två veckors lån på vårt bibliotek. Alltså barn som lånade böcker på egen hand.

Den sista boken i en serie brukar vara som Shakespeare säger parting is such sweet sorrow. En får återse sina favoriter en sista gång men så lämnar de en. I alla fall så tycker jag att Harry Potter och dödsrelikerna av J.K Rowling, den sista boken i serien, ändå är ett värdigt avslut. Det är fortfarande så mycket som händer i boken att det gäller att hänga med och många karaktärers slut också.

4 kommentarer:

  1. läser sällan serier, men kan avvakta på slutet en halv dag, stanna kvar i boken, avsked har jag inte så stor erfarenhet av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker blir serier innan en vet om det. Då kan jag inte låta bli att läsa vidare.

      Radera
  2. Ofta sparar jag sista delen i en serie så länge jag kan. Lite dumt egentligen, då det också betyder att jag glömt en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan jag också göra om jag känner att det kommer att sluta annorlunda än jag tänkt mig.

      Radera