måndag 19 mars 2018

Doctor Strange



Det slog mig häromdagen att snart är MCU som vi känner det snart slut. Med Infinity War kommer vissa karaktärer att försvinna och därför har också vissa introducerats. De ska kanske få en egen trilogi, som MCU älskar, efter IW eller bara plockas med för att de behövs i handlingen. Att göra filmer på serietidningar kräver en hel del. Ibland måste vissa bara förklaras mer.

Doctor Strange är en sådan karaktär. Det här är en ganska så osympatisk snubbe. Duktig kirurg som en dag är med i bilolycka som skadar hans händer. De blir i stort oanvändbara och han ger sig ut på en resa för att nå inre frid och kunna arbeta bortom smärtan. Det är så han kommer i kontakt med en grupp som skyddar världen. Den forne, The Ancient One, leder gruppen och har förmågan att påverka de olika dimensionerna. Runt om i världen finns det olika sanctums som beskyddas av väktarna.

Strange visar sig ha förmåga att göra likadant och blir utvald att bli en väktare precis som många andra. En artefakt väljer honom och det är the cloak of levatiation, som gör att han kan sväva i luften. Att hans arrogans är viktig för jordens överlevnad trodde nog inte många, inte ens han själv.

Det är en så svår handling att återberätta och ska jag vara ärlig har jag alltid haft svårt för Strange. Serietidningen var så konstig att relatera till att jag inte riktigt hängt med. Benedict Cumberbatch känns helt rätt även om jag har svårt för att höra honom prata amerikanska. Det är fel språkljud för mig. Han är övertygande som en riktigt arrogant snubbe. Kanske för att det är hans typecasting nummer 1. Jag tror att denna film hade mått bra av att komma in lite tidigare. Att den gode doktorn sedan dyker upp i Thor: Ragnarök och jäklas med Loki är bara en bonus. Visst, det går att se Strange som en ny Tony Stark men där Stark är en älskvärd snubbe är Strange bara arrogant. Dagens ord, en arrogant kille som räddar världen. Med i IW ska han ju vara och vi får väl se om han överlever Thanos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar