tisdag 13 mars 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Vilken kultur förknippar du med Paris?

Frågan denna vecka från Kulturkollo är som följer:

Veckans tema handlar om vår och mer specifikt om våren i Paris. Nu kommer vi inte att vädergranska era val, men staden som erbjuder så mycket rent kulturellt ska stå i centrum i vår (vår) veckoutmaning.

Er uppgift är att berätta om kultur som ni förknippar med Paris. Det kan vara böcker, film, konst, musik eller kanske någon person som du tycker hör ihop med staden. Du får också gärna ge tips på saker att göra om man själv reser dit.

Kultur som jag förknippar med Paris? Åh, vad svårt. Någonstans är det en blandning av mycket. Jag tänker på de unga amerikaner som bodde i Paris mellan krigen och skrev och då tänker jag på Joyce, Hemingway och Gertrude Stein. Visserligen kanske inte mycket om Paris men det finns en känsla där det skapades något för alltid.

Sedan är det också konst men det tror jag alla tänker på. Viss konst är för evig som Mona Lisa, annat är bara tillfällig och kanske just då. Fast jag är ju svagast för vackra statyer och tavlor som är från Renässansen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar