måndag 5 mars 2018

Löftet av Mari Åberg



Det är nu dags för att möta den andra huvudpersonen i Mari Åbergs trilogi. Denna gång handlar det om Göran. Han växer upp i Hälsingland där hans far arbetar som sågverksarbetare. När mamman dör utauktioneras till en bondgård, som visserligen är inom släkten men arbeta får Göran göra likväl. Från tidig ålder arbetar Göran och så småningom blir han omhändertagen av en annan släkting som gör att han får studera lite och får bort honom från spriten. Göran har jobbat i skogen i några år och kan inte hantera alkohol. Sedan börjar han arbeta på en mack och tar körkort. När andra världskriget infaller så gör han med många andra unga män lumpen och anmäler sig till Finska vinterkriget.

Att vara i armén är Göran bra på och det kommer sig så att han stannar kvar i militär tjänst större delen av tiden. Han har gjort några avstickare under tiden men på det hela är det där han arbetar. När kriget är över väljer han en väg som känns lite otäck men ändå rätt för honom.

Jag tycker att boken är rätt bra och den visar på ett tvärsnitt i vår historia. Det som retar mig lite är hur dålig Göran är på att genomfölja vissa saker. Han lovar men det är inte alltid så att han gör det för det är lite jobbigt för honom. Det är intressant men följs liksom inte upp. Hoppas verkligen att Åberg låter Göran ändra sig lite i den tredje boken. Denna lyssnade jag på och det är en kort bok så det går fort. Kanske är det så att den gör sig bättre i läst form men jag har lyssnat till och från jobbet och det har fungerat ganska bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar